Recenze - Pandemonium

Knižní série: Delirium
Díl: 2
Počet stran: 304
Překlad: Romana Bičíková
Nakladatelství: CooBoo
Datum vydání: únor 2013
Anotace: Po útěku se Lena ocitne v Divočině a musí se smířit s faktem, že vše, co doposud prožila, lidi, co znala – to všechno je už jen minulost a neexistuje žádné předtím. Připojuje se ke skupině Nežádoucích, kteří mají v úmyslu proniknout do světa „za plotem“, kde se zúčastní velké demonstrace. Tu uspořádal ABAD – Amerika bez amor deliria – organizace hlásající nevyhnutelnost léčby. Když se však Lena setká s Julianem, synem zakladatele ABADu, klukem, jenž zosobňuje všechny její hodnoty, ani netuší, že se jejich osudy zkříží víc, než by si kdy pomyslela.
----------------------------------------------------------

Lena přežila střet s regulátory, krutou zimu a všechny nesnáze ji udělaly silnější. Lidé v divočině o své minulosti neradi mluví a snaží se na ni zapomenout. A přesně to samé doporučují i Leně. Pro ni to ale není tak jednoduché. Nemůže jen tak zapomenout na Grace, její rodinu ani na Alexe. Hlavně na Alexe. Stále se snaží přenést přes to, co se stalo. Jenže to není tak jednoduché.
Teď je Lena opět na druhé straně plotu, ale tentokrát má misi. Má za úkol sledovat organizaci ABAD (Amerika bez Amor Deliria) a Juliana Finemana.

V druhém dílu série poznáme velké množství nových postav, které se buď narodily v divočině nebo utekly z měst stejně jako se to podařilo Leně. Ráda bych zmínila alespoň tři z nich a to Raven, Tacka a Juliana. S nimi se tu totiž budete potkávat poměrně často a pro příběh jsou důležití.
Vím, že Lena pro mnohé v Deliriu nebyla oblíbenou postavou. Nebyla totiž tou neohroženou dívkou, o kterých tak rádi čteme. Moc se jí ale nedivím. I já bych z těch pravidel, nařízení a trestů, které za plotem platí byla vyděšená. Jenže Lena už nebydlí ve městě, ale v divočině kde žádná pravidla neplatí. Z Leny se stal úplně jiný člověk. Samozřejmě nikdo nemůže čekat, že taková změna se stane z čista jasna. Ale díky novému rozložení kapitol tu změnu můžeme pozorovat postupně.

Jak už jsem výše naznačila, tak Pandemonium má trochu jinou strukturu než předchozí díl. Kniha je rozdělena na kapitoly Tehdy a Teď. V kapitolách nazvaných Teď se dozvídáte o Leně "po" událostech v divočině a v Tehdy, co se dělo po jejím útěku z Portlandu. Zprvu jsem si myslela, že tohle rozdělení bude chaotické a že budu mít problém držet s příběhem krok. Ale opak byl pravdou. Tento styl vyprávění jsem si nesmírně užívalaPrávě díky těmto přeskokům v čase mi připadalo, že se stále něco děje a neměla jsem čas, začít se nudit.

Není pochyb o tom, že Lauren Oliver je skvělá spisovatelka, která umí vystihnout pocity svých postav a zároveň těmto postavám poskytuje dostatek času a prostoru pro vývin. A právě to se mi na této knize tak líbilo - vývoj postav. Kvůli novým podmínkám a prostředí byla Lena donucena se změnit. Stala se tvrdší, ráznější a hlavně dokáže v těchto podmínkách přežít.
Navíc autorku začínám podezřívat, že tuto sérii chtěla proměnit v sérii s nečekanými konci, protože na konci vás rozhodně čeká překvapení stejně jako na konci předchozího dílu.

Pokud se tedy v blízké době chystáte na čtení Pandemonia, tak vám doporučuji si pořídit i třetí díl, protože potom konci ho rozhodně budete potřebovat.