RC Recenze - Erebos

Název: Erebos
Autorka: Ursula Poznanski
Počet stran: 320
Nakladatelství: Fragment
Datum vydání: leden 2010 (1. vydání)
Překlad: Karolín Kousalová
Anotace: Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Pokud neposlouhají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co vlastně hra chce? A jak ji může Nick zastavit?

----------------------------------------------------------

Nick Dunmore je obyčejný kluk, co studuje na jedné z londýnských škol. Je hráčem v basketbalovém týmu, na jehož tréninky jeho hráči, poslední dobou, "zapomínají" chodit. A celkově se studenti na jeho škole začínají chovat divně. Nick si všimne, že tito žáci předávají nějaké balíčky a začne v něm narůstat zvědavost. Takže když je jeden balíček nabídnut i jemu, tak neváhá a vezme si ho. Zjistí, že se jedná o počítačovou hru jménem Erebos. Hra ho uchvátí, tak že postupně začne zanedbávat školu i své přátele. Jenže potom dostane ve hře úkol, který musí splnit ve skutečném světě.

V Erebosu najdeme velké množství postav a to proto, že některé jsou tam vlastně dvakrát. Jak to myslím? Příběh totiž není vyprávěn jen  reálném světě, ale i v tom herním. Takže třeba Nick je zároveň Sarius v herním světě.  V podstatě každá z postav má i svůj herní protějšek. A my se až na konci dozvíme kdo je kdo. A věřte mi, není vůbec lehké uhádnout jejich pravou totožnost. Ani jeden z mých tipů nebyl správný.

Propojení těchto dvou světů je skvělý nápad a zvlášť pokud je takhle propracovaný. I popis hry byl podán zajímavě. Ve hře vše ovládá postava Posla (ten mi mimochodem docela naháněl hrůzu) - může vás zachránit před jistou smrtí (samozřejmě ve hře), vyhodit vás ze hry, ale může vám uškodit také ve skutečném světě. Takže rozhodně není dobré si to s ním rozházet.

Z počátku jsem z téhle knížky zase tak unešená nebyla, jenže pak se Nick zapojil do hry. To už bylo jiný kafe. Pohled Sariuse všechno rozproudil a čtení mi najednou začalo odsýpat.
Pro mě byl děj docela nepředvídatelný a při čtení jsem byla nervózní z toho, co se stane příště. Je to kniha plná akce a napětí, která vám ani nedá moc prostoru na to, abyste se mohli nudit. A tak trochu se zde řešila i otázka morálky. Když jste na něčem závislí, tak vaše zábrany mizí a vy uděláte vše (doslova) abyste dostaly něco čím byste svoji závislost živili, v tomto případě postup ve hře či výhru.

Mě samotnou ta hra docela zaujala a chtěla bych si ji zkusit zahrát. Hraní mě všeobecně nějak moc nebaví, takže by mě zajímalo, jestli bych Erebosu podlehla i já. Každopádně tuhle knížku vám můžu jen doporučit.
Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Fragment.