29. září 2013

Blog Tour aneb zeptej se na cokoliv!

Blog Tour tentokrát pořádá laurdes. Já jsem se rozhodla zapojit stejně jako minulý rok, protože ráda píšu autorům a vždycky mám neskutečnou radost, když mi některý z nich odepíše a navíc se díky otázkám v celé Blog Tour o autorech dozvím mnoho zajímávých informací.

Trvalo mi docela dlouho než mě napadla nějáká zajímavá otázka, ale nakonec jsem přišla na jednu, kde mě odpověď zajímala opravdu hodně. Poslední dobou jsou dystopie oblíbeným žánrem a počet knih, které bychom do této skupinky mohli zařadit stále a rychle roste.
Já mám dystopie docela ráda, bych řekla, že už je docela těžké vymyslet něco originálního, když je jich takové množství. Líbí se mi hlavně proto, že autor si v drtivé většině případů vymýšlí svůj vlastní svět a jeho vlastní pravidla. A to je vlastně moje odpověď na otázku, kterou jsem pokládala autorům.

Proč si myslíte, že jsou dytopie tak oblíbené a co na nich čtenáři mají rádi?

Kristen Simmons
autorka knih Article 5, Breaking point

Myslím, že čtenáři mají rádi dystpie, hlavně proto, že odrážejí situace, kterým čelíme každý den. Ačkoliv prostředí, ve kterém se dystpie odehrávájí je mnohem tvrdší a jejich problémy závažnější než je tomu v našem světě. Postavy musí ukázat svoji odvahu a sílu, stejně jako my se musíme postavit vlastnímu strachu a problémům. Hrdina či hrdinka, která přežije v dystpickém světě nám všem dává naději!

Megan Crewe
autorka knih Tak padne náš svět a Životy, které jsme ztratili

Myslím, že v dnešním světě je spousta nejistoty. Lidé vidí politickou korupci, přírodní katastrofy a násilí všeho druhu. Dystpické příběhy tyto problémy veznou a udělají je větší, dramatičtější a mnohem vzrušující. Lidé tyto věci vnímají, a někdy dostanou naději, že i oni se vypořadíjí s problémy v jejich životě a mezi tím se nechají strhnout úžasným příběhem.


Dan Wells
autor knih Nejsem sériový vrah a Partials

Za starých časů, byla dystopie žánr určený především dospělým: byl to způsob jakým filozofové a politici mluvili o nebezpečí fašismu či komunismu, náboženství nebo jakémkoli sociálním problému, který je trápil v dané době. A upřímně řečeno, některé z těch knih jsou moji oblíbenci v dystopickém žánru, například 451 stupňů Fahrenheita. 
Ale psaním pro mládež, dnešní autoři změnili zaměření dystopií z politiky na dospívání; už to není o sociálních problémech, je to o dospívání, svobodě, o tom naučit se odpovědnosti a samozřejmě o snaze přežít ve světě, kde pravidla tvoří někdo jiný. Dospívající (i dospělí) na toto téma silně reagují.

 Colleen Houck
autorka Tygří ságy

Vyžaduje hodně úsilí vymyslet svět a to jak bude fungovat před i během procesu psaní dané knhy. Hlavní postava se musí postavit proti nekalostem státního orgánu a způsobu života, který je pro tento žánr typický. Udělat správné rozhodnutí a postavit se za to čemu opravdu věříte. To je něco, co většinu mladých čtenářů zajímá. (odpovídala sestra)


Sarah Grant
autorka knihy Half Lives

Důvodem proč já píši dystopie pro mladé čtenáře je protože miluji svobodu - nejde svobodu představit si budoucnost a vytvořit pravidla, ale také svobodu, kterou mohu poskytnou své postavě. Teenageři mohou zachránit svět.
Dystopické příběhy nabízí kompletní únik z každodenního života. V praxi to spisovateli umožňuje, zbavit hlavního hrdiny otravných rodičů, mobilních telefonů a internetu, které nám dávají možnost zavolat pomoc či vyhledat odpověď příliš rychle - a nudně. Příběh bez rodičů a technologií umožňuje větší dobrodružství s větším množstvím rizik.
Dystopické romány také čtenáři i spisovateli umožňují svobodu prozkoumat nové témata způsobem, kterým většina současných žánrů pro dospívající nemůže. Můžete si osvětlit nějaký aspekt společnost nebo lidské přirozenosti a omezit část reálného světa, která neslouží k účelům příběhu.
Další výhodou psaní dystopií je snadnost, s níž mohu překračovat hranice a apelovat na čtenáře po celém světě. 

Wendy Higgins
autorka knihy Sweet Evil

Miluju dystopie. Děsí mě už jen ta představa toho být ovládaná společností a vládou, která se nesnaží prosadit naše zájmy, vládou, která nás chce využít a potlačit naši individualitu. Myslím si, že lidé mají rádi dystopie, protože chceme vidět jak silní a slabí lidé jsou. Chceme vidět jak lidstvo překonává děsivé podmínky.  Já chci rozhodně věřit v to, že naděje se nachází i v beznadějné situaci.

C. C. Hunter
autorka knih Zrozena o půlnoci, Vzkříšena za úsvitu

Nevím jak vy, ale když čtu knihu, tak ráda utíkám od mých každodenních problémů. Vím, že přes dystopické knihy se dostane do jiných světů s jinými problémy, ale já mě obvykle připadají pěkně depresivní. Když čtu, tak se chci cítit dobře. To neznamená, že nemám v knihách nemám rada konflikty. Kruci, bez konfliktů je kniha nezáživná, nezajímavá a jednotvárná a nestojí za můj čas.  Kylie má  své problémy, které musí překonávat v mé série Shadow Falls, ale vždy uměla najít cestu k jejich řešení.  Její svět má překážky, ale nikdy to nebylo deprimující.
Chápu proč jsou dystopie tak populární. Stačí se podívat na Hunger Games! Četla jsem je a užila jsem si to, ale není to má obvyklá volba při výběru knih. Řekla bych, že jsem šťastný člověk a mám ráda knihy, které mě rozesmějí. To je důvod proč psala o Shadow Falls. Často jsem se při jejich psaní, sama musela smát a z toho, co mi moji čtenáři napsali, tak se smějí také.

----------------------------------------------------------

Tak to by bylo od autorů vše. Jsem strašně ráda, že mi odepsali a hrozně jim děkuji. A někteří z nich byli tak hodní, že my poslali pár záložek, které můžu dát do soutěže (fotky budou, jakmile se mi vrátí foťák).

Pravidla soutěže:
1. Platí pro Česko i Slovensko
2. Zapojovat se můžete od 29. do 15. října
3. Zúčastnit se může každý pouze jednou
4. Výherci budou informování e-mailem a na odpověď budou mít 48 hodin.

2 komentáře: