Recenze - Oškliví

Knižní série: Oškliví
Díl: 1
Počet stran: 323
Nakladatelství: Triton
Datum vydání: listopad 2010
Překlad: Zdeněk Uherčík
Anotace: Každý může být úchvatně krásný, co je na tom špatného? Tally bude brzy šestnáct a už se nemůže dočkat. V jejím světě šestnácté narozeniny znamenají operaci, která člověka změní z fyzicky ošklivého na dokonale krásnou bytost, a tím jej katapultuje do ráje špičkových technologií, kde jedinou prací je nikdy nekončící zábava.
Několik týdnů před narozeninami však Tally potkává novou kamarádku Shay, která si není úplně jista, jestli vůbec chce být krásná. Mnohem raději by se ocitla mimo dokonalý svět, na utajeném místě zvaném Kouř, kde žijí oškliví, kteří se rozhodli vzbouřit proti diktátu a povinnosti být krásný. Když Shay uteče a zanechá Tally zašifrovaný vzkaz s popsanou cestou do společenství, odhalí Tally odvrácenou stranu světa krásných – a není to nic pěkného. Úřady ji postaví před nejhorší volbu, jakou si dokáže představit: buď najde svoji kamarádku a vrátí se s ní zpět, a zároveň prozradí úřadům, kde se úkryt nachází, nebo nikdy nebude krásná. Její rozhodnutí jí navždy změní život…

----------------------------------------------------------

Tally žije ve světě, ve kterém je každý normální člověk oškliví - nemá dokonalou výšku, symetrický obličej a nemá ani dokonalou váhu. Proto každý ve svých šestnácti podstupuje komplexní plastickou operaci, která z nich krásného udělá.
Tally se těší na své šestnácté narozeniny, protože to podstoupí operaci a bude se moci přestěhovat do New Pretty Townu za svým nejlepším přítelem, Perisem. Jenže potom potká Shay, dívku která se nemá v úmyslu se stát Krásnou a chce se dostat pryč z města. Shay nakonec před svými narozeninami uteče, ale ještě před tím zanechává Tally zašifrovanou zprávu, na které stojí kde Shay najde.
Shay, ale svým útěkem způsobila Tally velké potíže.  Tally se tak dostává do velmi nepříjemné situace, kterou může vyřešit dvěma způsoby - buď zradí kamarádku nebo navždy zůstane ošklivou.

Tally je dívka, která ráda porušuje pravidla a dělá zmatek. Ze začátku věří všemu, co ji v Uglyville učí. Proč by také neměla, když nic jiného nezná? Jenže když Shay následuje do Kouře dozvídá se spoustu nových informací a zjišťuje, že vše, co znala je z velké části lež.
Když jsem tuhle knížku začala číst, tak se mi Tally nelíbila a myslela jsem si, že mi "kamarádky" nikdy nebudeme. Stále totiž mluvila o tom, jak chce být Krásná, chodit na večírky a být s Perisem. Ale když se vydala na cestu do Kouře, začínala být snesitelnější a ve finále jsem si ji docela oblíbila.

Naopak Shay mě nechávala chladnou od začátku do konce. Už od začátku mi nepřišla moc sympatická a to, co udělala Tally u horské dráhy mě jen utvrdilo v tom, že ona není moje krevní skupina. Kdyby to udělala mě, tak ji normálně zabiju.

No a dále tu máme Davida, což je jediná postava v knížce, kterou mám ráda od té doby, co jsem ji poznala. David se pomáhá Ošklivím dostat se do Kouře a celý život pracuje rukama (na rozdíl od ostatních ošklivých). Ale na někoho, kdo žije v Kouři tak dlouho a snaží se, aby jeho poloha zůstala utajena se mi zdá David až příliš důvěřivý, alespoň k Tally, kterou nikdy předtím neviděl a nemá tedy důvod jí věřit.

Už je to pěkně dlouho, co jsem o této sérii slyšela poprvé, ale nezaujala mě natolik, abych po knížce okamžitě chmátla. A teď po víc jak roce jsem ji i s druhým dílem uviděla v knihovně a vypůjčila jsem si je. V podstatě jsem ani moc nevěděla do čeho to jdu a po přečtení první věty jsem si říkala, že jsem tu knížku v knihovně asi měla nechat, ale to bych nebyla já kdybych nečetla dál.

Svět, který Scott Westerfeld vytvořil mi přijde reálný možná až moc. Lidé podle vzhledu vlastně posuzují téměř vše, nejen ostatní a sami sebe, ale když něco kupují také se dívají na obal. Někteří lidé ke svému "zkrášlení" plastickou operaci už podstoupily, tak proč by na ní nemohla být založena i naše budoucnost. Bez odlišností by lidé nikoho nemohli diskriminovat, protože všichni by byli jako přes kopírák. A samozřejmě to by nebyla dystopie, kdyby v tom nebyla nějaká ta nepravost. Tu ale musíte odhalit samy, tím že se knížku přečtete.
A právě tyto věci jsou na knížce to nejlepší a nejhrozivější zároveň - takovou budoucnost bych si totiž dokázala hravě představit.

O nás se Oškliví učí ve škole. Říkají nám Rezatci, protože z našeho světa zbyly pouze prázdná města, která za tu dobu značně ztrouchnivěla a všechno železo už zrezivělo. Důležitou věcí, kterou o nás vědí je, že jsme ničili přírodu, proto se z našich chyb "budoucí lidstvo" poučilo a lidé začali žít tak, aby přírodu neničili. A poučilo se i z našich sporů a válek, to je totiž asi největší důvod proč zavedli operace.

Po přečtení prvního dílu se tedy strašně těším na pokračování, protože konec Ošklivých mě jen nabudil. Druhý díl jsem si v knihovně také půjčila, takže se na něj vrhnu hned jak dočtu to co mám rozečtené. Snad budou Krásní ještě lepší než Oškliví.