9. února 2013

RC Recenze - Ty proti mně

Název: Ty proti mně
Autorka: Jenny Downhamová
Počet stran: 252
Nakladatelství: Eroika
Datum vydání: červen 2012
Překlad: Kateřina Lipenská
Anotace: Milostný příběh Mikeyho a Ellie, odehrávající se v současném anglickém maloměstě, v mnohém připomíná protivenství, jimž byli vystaveni Romeo a Julie. Jejich rodiny se nalézají na protikladných pólech sociálního žebříčku. Zatímco osmnáctiletý Mikey se musí starat o své dvě mladší sestry i zoufalou, osamělou matku a vydělávat na jejich holé živobytí, sedmnáctiletá Ellie žádné takové starosti nezná, neboť je dívkou z lepší a dobře situované rodiny. Za normálních okolností by se ti dva nikdy ani nepotkali. Když se ovšem Elliin bratr dopustí na Mikeyho sestře násilného trestného činu, vydá se Mikey svou potupenou sestru pomstít - a nečekaně potká právě Ellie…

----------------------------------------------------------

Napsat tuto recenzi bylo vážně obtížné, stále jsem totiž nemohla najít ta správná slova, kterými bych vyjádřila, jak moc se mi tato knížka líbila a jak mě okouzlila. Začnu tedy úplně od začátku a snad se mi to povede vyjádřit tak, jak bych si přála.

Čtrnáctileté Karyn McKenzie se líbí o pár let starší Tom Parker. Potkají se i s kamarády ve městě a Tom je všechny pozve k sobě domů. Pijí alkohol a kouří trávu. Ráno Karyn odchází a zanedlouho jde na policii a obviní Toma ze znásilnění.
Je to tedy příběh, který se zaměřuje na to, jak tato událost ovlivní obě rodiny, ne jen rodinu oběti, ale také rodiny Toma Parkera. Samotný příběh ale není o těchto dvou postavách, ale o jejích sourozencích - Ellie Parkerové a Mickeym McKenziem. A je také vyprávěn z jejich úhlu pohledu.

Hlavní postavy se od sebe dost liší, Mickey pochází z chudé rodiny a jeho matka je alkoholička. Snaží se proto o svoji rodinu postarat jak nejlíp umí - chodí do práce, vodí svoji mladší sestru Holly do školy a zpátky domů a také se snaží pomoct své druhé sestře Karyn vyrovnat se s tím, co se jí stalo. Věří, že Tom je vinný a snaží se mu pomstít.
Naproti tomu Ellie pochází z velmi bohaté rodiny s dobrou pověstí, kterou otřáslo Karynino obvinění. Ellie má svého bratra velmi ráda a věří, že je nevinný a že by nikomu nedokázal ublížit. A snaží se dělat všechno proto, aby byl její bratr v pořádku a rozhodně ne za mřížemi. Ellie je hlavní svědek, byla totiž v domě, když si Tom domů přivedl přátele a Karyn byla mezi nimi. Policii řekla, že po celou dobu byla ve svém pokoji a spala. 

Jsem hrozně ráda, že nám autorka umožnila sledovat celý příběh z obou pohledů. Vidíme tak jak jedna událost může ovlivnit obě rodiny, ale také to jak se vyvíjel vztah mezi Mickeym a Ellie. Mickey napřiklad ze začátku viděl  Ellie jen jako prostředek své pomsty, bylo zajímavé sledovat jak přemýšlý a jak se jeho názor mění.
Ty chvilky, které spolu trávili Ellie s Mickeym mám moc ráda. Nemohla jsem si pomoct a usmívala jsem se a také jsem nemohla přestat číst. Byly tu ale taky chvíle, při kterých mi tekly slzy proudem a bylo těžké je zastavit. Když nad tím přemýšlím, tak si nepamatuju knížku u které bych brečela více než u této. Je to prostě příběh, který vás chytí za srdce. A sami si pokládá te otázky jako třeba "Co bych v takové situaci dělala já?" a zároveň si přejete, abyste odpověď na tuto otázku nikdy nedostali.

Trošku mě zaráželo jak se chovali rodiče obou hlavních hrdinů. Mickeykova maminka byla věčně pod obraz a o své děti se moc nestarala. Měla ale i dobré dny, během kterých se chovala jako pravá matka.  
Elliiny rodiče si všímali zase jen Toma. To docelá chápu, když je v takové situaci a oni se mu prostě snaží pomoci jak nejlépe mohou. Ale to že Ellie tak trochu ignorují, tedy pokud zrovna nejde o to co má říkat před soudem, to si jí zase všímají až moc. Naštěstí to jeden z jejích rodičů napravil.

Konec je otevřený a mi si tak máme závěr knihy domylet. Příjde mi, že autorka chtěla, abychom sami obvinily toho koho za vinného považujeme. Ještě musím poznamenat, že Ellie celou knihu vystihla ve dvou větách: "Zničíme něčí rodinu - tvojí nebo moji, musíme se rozhodnout. Nemůžeme předtím utéct."

Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla poděkovat internetovému knihkupectví Dům knihy - a tady odkaz přímo na knihu Ty proti mně.

6 komentářů:

  1. Už jenom anotace mě neskutečně nadchla, o recenzi ani nemluvě - bude to znít asi divně, ale takovéto "temné" knihy mám moc ráda, takže už vím, po čem se v knihkupectví mrknu. Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta anotace zní opravdu dobře :) já takové knížky zrovna nevyhledávám, ale když mám možnost tak si je přečtu a přečíst zrovna tuhle byla rozhodně dobrá volba. Děkuju :)

      Vymazat
  2. Na tuhle knihu koukám setsakra dlouho! Hrozně moc si ji chci přečíst, tak se k ní snad dostanu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se k ní také dostávala šíleně dlouho, ale za to čekání to stálo! Je to skvělá knížka :)

      Vymazat
  3. Ešte som o tejto knihe nepočula, no ale vyzerá dobreee :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ty jo to vypadá vážně zajímavě ,popřemýšlím o tom, že bych si ji koupila :)

    OdpovědětVymazat